17 października 2017
Jak uniknąć problemów z tankowaniem w okresie zimowym?
Należy pamiętać, że sezon zimowy i temperatura powietrza, która spada poniżej 0 st. C znacząco wpływa na jakość paliwa. Może dochodzić do wytrącania się parafiny z oleju napędowego a tym samym zapychanie się filtrów. Kolejnym problemem jest obecność wody w paliwie. W każdym zbiorniku paliwa zawsze skrapla się woda. Ponieważ jest ona cięższa od oleju napędowego zbiera się ona na dnie zbiornika i/lub filtra. Przy temperaturze nieznacznie poniżej zera może dojść do jej zamarznięcia a w konsekwencji do zmniejszenia drożności przewodów paliwowych w tym również filtra.
Poniższe informacje to kilka porad, na które chcielibyśmy zwrócić uwagę…
Zalecenia:
– Koniecznie zaopatrz się w zapasowy filtr paliwa – Temperatura mętnienia CP oleju sprzedawanego w Polsce jest wysoka – ewidentnie sprzyja to tworzeniu się kryształków parafiny.
– Zwiększ rotację paliwa w zbiorniku.
– Kontroluj parametry poszczególnych dostaw paliwa.
– Baki w pojazdach tankuj do pełna – ogranicza to parowanie a następnie skraplanie pary wodnej w zbiorniku.
– Utrzymuj wysoki poziom paliwa w zbiorniku magazynowym.
Gatunki oleju napędowego:
Ze względu na właściwości niskotemperaturowe (temperaturę zablokowania zimnego filtru – CFPP) rozróżnia się trzy gatunki oleju napędowego Ekodiesel Ultra – B, D i F odpowiadające paliwom klimatu umiarkowanego:
• olej napędowy Ekodiesel Ultra gatunek B o CFPP nie wyższej niż 0oC,
• olej napędowy Ekodiesel Ultra gatunek D o CFPP nie wyższej niż -10oC,
• olej napędowy Ekodiesel Ultra gatunek F o CFPP nie wyższej niż -20oC.
Olej napędowy Ekodiesel Ultra o właściwościach klimatu umiarkowanego stosuje się w okresach:
• gatunek B – w okresie letnim – od 16 kwietnia do 30 września,
• gatunek D – w okresie przejściowym – od 1 marca do 15 kwietnia i od 1 października do 15 listopada,
• gatunek F- w okresie zimowym – od 16 listopada do końca lutego.
Olej napędowy Ekodiesel Ultra spełnia wymagania Rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 9 października 2015 r. w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych (Dz.U. z dnia 23 października 2015 r., poz. 1680), Rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 9 października 2015 r. w sprawie metod badania jakości paliw ciekłych (Dz.U. z dnia 23 października 2015 r., poz. 1679) 2015 r oraz wymagania Polskiej Normy PN-EN 590 – Paliwa do pojazdów samochodowych – Oleje napędowe – Wymagania i metody badań.
Parametry oleju napędowego, na które należy zwrócić uwagę:
1. CFPP temperatura blokady zimnego filtra – jest to parametr podawany w normach oleju napędowego i dla warunków klimatu umiarkowanego w okresie zimowym wynosi -20 st.C.
2. CP temperatura mętnienia – jest to parametr określający temperaturę, przy której paliwo zaczyna mętnieć. Po jej przekroczeniu rozpoczyna się proces wydzielania pierwszych drobnych kryształów parafin, które zaczynają się ze sobą łączyć powodując charakterystyczny mleczny kolor paliwa i rozpoczyna się proces zapychania filtra paliwowego prowadzącego do unieruchomienia silnika Diesla. Parametr ten w przeciwieństwie do CFPP nie jest normalizowany dla klimatu umiarkowanego.
3. Gęstość – parametr określający wagę oleju napędowego (norma 820-845 im mniejsza gęstość tym lepsze parametry zimowe paliwa).
4. Skład frakcyjny – parametr określający zawartość frakcji cięższych (parafin) w oleju napędowym (im wyższa destylacja tym mniej parafin).
Pozdrawiamy
Zespół Petroleo
Petroleo Diesel Management System Sp. z o.o.
ul. Słubicka 18, 53-615 Wrocław