Aktualności

Bądź na bieżąco z naszą ofertą

Zbiornik – czy rozmiar ma znaczenie?

Zbiornik – czy rozmiar ma znaczenie?

20 kwietnia 2021

Na polskim rynku mamy kilku rodzimych producentów zbiorników, którzy uzyskali zgodę z Urzędu Dozoru Technicznego, na produkcję zbiorników z przeznaczeniem do magazynowania paliw płynnych klasy III (ON).
Uzgodniona z UDT konstrukcja oraz wyposażenie zbiornika a jednocześnie obowiązujące przepisy, upoważniają nas – użytkowników rynku, do magazynowania oleju napędowego na potrzeby własne.
Co niebywale istotne, pomimo iż zbiorniki są traktowane jako obiekt budowlany, nie ma konieczności uzyskania pozwolenia na budowę oraz zgłoszenia.
Chęć dokonania właściwego wyboru przy zakupie, skłania nas do zapoznania się z różnorodnością rozwiązań, kształtów i opcji wyposażenia. Tak jak przy wielu innych produktach cena ma zawsze znaczenie! Powstaje zatem pytanie, co kryje się za najtańszymi rozwiązaniami i czy posiadają one mankamenty, które powinny wykluczyć je ze zbioru ofert branych pod uwagę przez przyszłego użytkownika.
Wszystkie zbiorniki objęte są dziesięcioletnią gwarancją. Z pozoru tak długi okres może wydawać się atrakcyjny. Należy jednak pamiętać , że wynika on (może nie bezpośrednio) z przepisów Urzędu Dozoru Technicznego. Zbiorniki uzyskują próbę szczelności, której okres ważności upływa właśnie po dziesięciu latach. Czym zatem kierować się, jeśli nie tylko ceną? Zakupu jakiego dokonujemy, śmiało można przyjąć, jest zakupem na wiele lat. Skupiając się wyłącznie na ergonomii użytkowania i serwisowania, nasuwa się lista niezbędnych elementów jakie powinien posiadać każdy zbiornik. Pozwolę sobie pominąć wyposażenie typu pompa, licznik, przepływomierz, ponieważ każdy z oferowanych zbiorników takie wyposażenie posiada. Pozostaje, kiedy i jakie wyposażenie może być przydatne, a z kolei w innych warunkach zbędne lub ograniczające funkcjonalność.
Poniżej przedstawiam tabelę wad i zalet rozwiązań poszczególnych elementów:

Opis wyposażenia zbiornikaZaletaWada
Wąż wydawczy 6 mTo optymalna długość dla klasycznych dużych skrzyń dystrybucyjnych zbiorników.
Należy pamiętać, że po zakończonym tankowaniu wąż jest wypełniony paliwem, a biorąc pod uwagę okres zimowy dochodzi do tego jeszcze zwiększona sztywność, która utrudnia jego schowanie.
Aby zatankować maszyny rolnicze lub inne pojazdy czasami okazuje się, że 6m może być niewystarczającą długością.
Opcją jest wydłużenie do 8-10 m lub zwijadło.
Pompa i jej nominalna wydajność 56 l/mNa większości stacji paliw wydajność dystrybutora oscyluje w granicach 40l/m.
Zatem czy rzeczywiście potrzebna jest większa wydajność?
Przy tankowaniu baku paliwa około 300 l realny czas tankowania wynosi blisko 8 minut.
Warto zastanowić się nad pompą o wydajności 79 l/m ponieważ realna wydajność po uwzględnieniu strat wynosi około 40 l/m
Pompa i jej nominalna wydajność 79 l/mKlasyczna, najbardziej popularna pompa włoskiego producenta PIUSI.
Łatwy serwis, sprawdzona w pracy przy zużyciu sięgającym nawet 100 tys. Litrów miesięcznie
Jedyną wadą jaką można by tu umieścić jest praca, którą słychać.
Zwijadło 10-16 mMożliwość zastosowania węża wydawczego o większej długości przy jednoczesnym zachowaniu porządku w szafie dystrybucyjnej
-przy umiejętnym wyciąganiu węża z bębna zwijadła w zbiornikach z dużą skrzynią dystrybucyjną jest to rozwiązanie przynoszące porządek dla węży o długości przekraczającej 10 m.
– spadek wydajności (dla pompy 56 l/m nawet do 30l/m)
– spadek wydajności (dla pompy 79 l/m nawet do 50l/m)
– przy nieumiejętnym użytkowaniu (zapadka zwijadła wymagająca w umiejętny sposób zwolnienia) dość często dochodzi do pęknięcia węza w okolicy pistoletu, z uwagi na fakt, traktowania wspomnianego pistoletu jako uchwyt do wyciągania węża z bębna zwijadła
– cena
Zbiornik z mała skrzynią dystrybucyjnej lub wręcz bez skrzyni jedynie z dostępem do układu dystrybucyjnego.cena zbiornikaukład dystrybucyjny montowany jest na wewnętrznym zbiorniku. Utrudniony serwis
Wszelkie nieczystości a nawet paliwo gromadzi się pomiędzy płaszczami. Wymieniając bowiem nawet filtr nie jesteśmy w stanie uniknąć sytuacji dostawania się nieczystości pomiędzy płaszcze
Drzwiczki rewizyjne są na tyle małe więc należy pamiętać, że chcąc schować wąż wydawczy z pistoletem po zakończonym tankowaniu narażamy się na jego uszkodzenie lub wręcz pęknięcie.
wąż umieszczany jest w taki sposób, że w konsekwencji znajduje się on w przestrzeni międzypłaszczowej
Zbiornik z odseparowaną, dużą skrzynią dystrybucyjną– ergonomia pracy
– ochrona elementów wyposażenia zbiornika (pompa licznik nie są narażone na pracę „wciskanego” węża dystrybucyjnego
– łatwość umieszczania węża
– możliwość montaży zwijadeł dla węży o większej długości (np. 16m)
– zgodnie z przepisami p.poż przy każdym zbiorniku powinna być umiejscowiona gaśnica proszkowa (12 kg) oraz sorbet. To idealne miejsce do ich przechowywania.
wyższa, choć relatywnie nie wiele większa cena
Filtr paliwa metalowy z separatorem wody– optymalna filtracja (30 mikronów)
– mniejsza częstotliwość wymiany filtrów w porównaniu do tzw. szklanych
– relatywnie niska cena wkładów w porównaniu do częstotliwości ich wymiany
- brak oznak konieczności wymiany filtra.
– kiedy dochodzi do sytuacji, że filtr ulegnie kompletnemu zanieczyszczeniu nie zatankujemy paliwa
Filtr paliwa tzw. szklany– szklany klosz umożliwia widok na przepływające paliwo. Choć należy jasno określić, że użytkownik nie jest w stanie ocenić jakości paliwa po „widoku”
– dużo dokładniejszy filtr (5 mikronów)
- dużo dokładniejszy filtr (5 mikronów) wymagający zdecydowanie częstszych wymian wkładów w porównaniu do filtrów metalowych
– relatywnie wysoka cena kiedy weźmiemy pod uwagę konieczność częstszych wymian wkładów filtra
Wskaźnik poziomu– niska cena
– informacja o szacunkowej ilości paliwa (w skali od 1 do 10)
– komunikacja radiowa
– brak informacji o dokładnej ilości paliwa.
Trudno mówić o dokładności. Jest to 10 stopniowa skala w postaci kresek odwzorowująca szacunkową ilość paliwa w zbiorniku
– z uwagi na komunikację radiową dość częste problemy z łącznością i/lub konieczność ponownego parowania urządzeń
Telemetria – odczyt ilości paliwa z jednoczesną transmisją sygnału poprzez GSM- dokładność sięgająca nawet +/- 5 litrów przy pomiarze ilości paliwa w zbiorniku
– zdalny dostęp i zarządzanie zbiornikiem
– opłaty (choć niewielkie np. 120 zł / rok)
– kontrola paliwa (monitoring)
– kontrola dostaw paliwa
– relatywnie niska cena w porównaniu do wskaźnika poziomu
– opłaty (choć niewielkie np. 120 zł / rok)
Producent PIUSI– większość producentów używa tego sprzętu. To daje duży komfort przy ewentualnej konieczności dokonania serwisu
– sprzęt jest dostępny na rynku, więc nie uzależniamy się od producenta zbiornika i konieczności użycia sprzętu jaki jest tylko w jego ofercie
– montaż poszczególnych elementów z użyciem tzw. kryz. To niebywałe ułatwienie przy wymianie elementów wyposażenia, które uległy uszkodzeniu bez konieczności wzywania specjalistycznego serwisu.
– Osprzęt PIUSI pracuje na wielu rynkach Europy i Świata. To nie przypadek, że zasłużył na miano lidera rynku
skoro większość używa tego sprzętu trudno będzie się wyróżnić. Pytanie tylko czy to wada?
Kształt i wygląd zbiornika – Należy pamiętać, ze zbiornik będzie użytkowany przez co najmniej kolejne lata a zapewne nie mniej niż 10 lat
– wielkość skrzyni i jej rozmiar dla użytkowania ma znaczenie! To ergonomia, wygoda a nawet oszczędność (np. wymiana pękniętego węża)
– Kształt i kolor to wybór, z którym będziesz musiał się zmierzyć już po zakupie i użytkować przez kolejne lata. Warto się zastanowić. – Osprzęt można dość łatwo wymienić. Kształtu i wielkości skrzyni dystrybucyjnej już nie zmodyfikujemy

Zobacz też inne nasze produkty

Masz pytania? Chętnie odpowiemy!

    Imię i nazwisko

    Adres e-mail

    Telefon kontaktowy

    Lokalizacja

    Treść wiadomości

    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Petroleo DMS sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, przy ul.Słubickiej 18 w celu odpowiedzi na zapytanie za pomocą poczty elektronicznej i/lub telefonu. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych znajduje się na stronie polityki prywatności.

    Wyrażam zgodę:

    Kontakt Biuro

    Petroleo Diesel Management System Sp. z o.o.
    ul. Słubicka 18, 53-615 Wrocław

    e-mail: biuro@petroleo.pl